ID: 12400
Klaas Bernink.1913-1996.Winter in Giethoorn.
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
Prachtig, groot en ingelijst schilderij van Klaas Bernink.
De stichting Kunstcollectie Haaksbergen beheert een representatieve selectie uit het oeuvre, terwijl de gemeente Enschede ook een aantal schilderijen van Klaas Bernink bezit.
Als hij hoort dat de kersverse academie voor beeldende kunsten AKI ook een opleiding voor deeltijdstudie aanbiedt, is hij er als de kippen bij.
In 1954 krijgt hij de vererende uitnodiging lid te worden van de Twentse kunstkring en deel te nemen aan een expositie in Rijksmuseum Twenthe.
Daarna volgen meer tentoonstellingen.
Rond 1960 draait hij volop mee in de kleine groep kunstenaars die zich op moderne, en in veel gevallen abstracte, kunst richt.
Als hij in de vroege ochtenduren naar de fabriek fietst, ziet hij de eenzame schuurtjes in de weilanden, de onopvallende gebouwtjes aan de rand de stad.
Hij schildert ze, op bescheiden formaten met polymer- of acrylverf.
Strakgeschilderde vlakken gescheiden door een zwarte contour in ongewone kleurstellingen.
In 1965 is hij zo ver dat hij de fabriek kan verruilen voor het professioneel kunstenaarschap. Hij wordt toegelaten tot de Beeldend Kunstenaars Regeling.
In de jaren tachtig zal hij steeds vaker het landschap met daarin de boerderijen kiezen, niet alleen van Twente, ook andere streken kunnen op zijn aandacht rekenen.
In Twente kent men die schilderijen, waarvan er een aantal als zeefdruk verschenen, maar al te goed. Een weg of beek die richting horizon kronkelt, een aantal kale bomen, en in het glooiende land de boerderijen onder hun grote beschermende daken.
Olieverf op doek.
Gesigneerd Kl. Bernink 1977.
Afmetingen inclusief lijst:57 x 47 cm. Er zijn vele verzamelaars van zijn werken.
Herkomst:Collectie Streefoord Eemnes.
www.collectiestreefoord.nl
De stichting Kunstcollectie Haaksbergen beheert een representatieve selectie uit het oeuvre, terwijl de gemeente Enschede ook een aantal schilderijen van Klaas Bernink bezit.
Als hij hoort dat de kersverse academie voor beeldende kunsten AKI ook een opleiding voor deeltijdstudie aanbiedt, is hij er als de kippen bij.
In 1954 krijgt hij de vererende uitnodiging lid te worden van de Twentse kunstkring en deel te nemen aan een expositie in Rijksmuseum Twenthe.
Daarna volgen meer tentoonstellingen.
Rond 1960 draait hij volop mee in de kleine groep kunstenaars die zich op moderne, en in veel gevallen abstracte, kunst richt.
Als hij in de vroege ochtenduren naar de fabriek fietst, ziet hij de eenzame schuurtjes in de weilanden, de onopvallende gebouwtjes aan de rand de stad.
Hij schildert ze, op bescheiden formaten met polymer- of acrylverf.
Strakgeschilderde vlakken gescheiden door een zwarte contour in ongewone kleurstellingen.
In 1965 is hij zo ver dat hij de fabriek kan verruilen voor het professioneel kunstenaarschap. Hij wordt toegelaten tot de Beeldend Kunstenaars Regeling.
In de jaren tachtig zal hij steeds vaker het landschap met daarin de boerderijen kiezen, niet alleen van Twente, ook andere streken kunnen op zijn aandacht rekenen.
In Twente kent men die schilderijen, waarvan er een aantal als zeefdruk verschenen, maar al te goed. Een weg of beek die richting horizon kronkelt, een aantal kale bomen, en in het glooiende land de boerderijen onder hun grote beschermende daken.
Olieverf op doek.
Gesigneerd Kl. Bernink 1977.
Afmetingen inclusief lijst:57 x 47 cm. Er zijn vele verzamelaars van zijn werken.
Herkomst:Collectie Streefoord Eemnes.
www.collectiestreefoord.nl